Παρά την πίεση που δέχθηκε ο τομέας της εμπορίας οχημάτων από την πανδημική κρίση επέδειξε αντοχή, σύμφωνα με τον CEO της Πηλακούτας Group, Χαράλαμπο Πηλακούτα. Εκφράζει μάλιστα αισιοδοξία ότι θα επανέλθει σε ισχυρούς ρυθμούς ανάπτυξης μετά την πανδημία.
Στη συνέντευξή του ο κ. Πηλακούτας εκφράζει την εκτίμηση ότι τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν, μεγαλώνουν το δείκτη ηλικίας του στόλου των αυτοκινήτων μιας χώρας και εγείρουν σοβαρά ζητήματα οδικής ασφάλειας και προστασίας του περιβάλλοντος.
Ταυτόχρονα εξηγεί γιατί είναι κορυφαίας σημασίας η επαναφορά από την κυβέρνηση ενός νέου σύγχρονου σχεδίου απόσυρσης παλαιών οχημάτων.
Σχολιάζει τη διαχείριση από την κυβέρνηση της πανδημικής κρίσης και διαχωρίζει την υγειονομική κρίση από την οικονομική λέγοντας ότι πρόκειται για μια ιδιαίτερα δύσκολη άσκηση η προστασία της δημόσιας υγείας και ανθρώπινης ζωής με την ταυτόχρονη διασφάλιση της λειτουργίας της οικονομίας σε αυτές τις πρωτοφανείς συνθήκες της πανδημίας.
-Ο τομέας της εμπορίας οχημάτων ήταν μεταξύ αυτών που επηρεάστηκαν τόσο από την οικονομική κρίση του 2013 και τώρα με την πανδημία. Πόσο πίσω έχει πάει ο τομέας τον τελευταίο χρόνο; Πότε υπολογίζεται να επανέλθουν σε κανονικά επίπεδα οι πωλήσεις καινούριων οχημάτων;
Είναι αλήθεια πως ο κλάδος έχει πιεστεί έντονα τον τελευταίο χρόνο μέσα στην πανδημία. Αυτό ήταν αναμενόμενο λόγω των μεγάλων ανατροπών και της αβεβαιότητας που όλοι βιώσαμε. Ταυτόχρονα όμως, και παρά το δύσκολο περιβάλλον, ο τομέας της εμπορίας αυτοκινήτων επέδειξε στοιχεία αντοχής. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες παρουσίασαν νέα, εξελιγμένα μοντέλα και οι καταναλωτές, έστω και σε μικρότερο βαθμό, προχώρησαν σε αγορές. Αυτό μας κάνει να έχουμε μια συγκρατημένη αισιοδοξία για το επόμενο διάστημα. Βήμα βήμα και με την επέκταση του εμβολιασμού και την απόκτηση ανοσίας, θα επανέλθει η κανονικότητα στη ζωή μας. Η εκτίμηση για ισχυρούς ρυθμούς ανάπτυξης μετά την πανδημία, εφόσον επιβεβαιωθεί, θα οδηγήσει στην τόνωση και του κλάδου αυτοκινήτων και ευρύτερα του συνόλου της οικονομίας.
-Πριν την πανδημική κρίση η Κυβέρνηση είχε εξαγγείλει σχέδιο απόσυρσης παλαιών οχημάτων και αντικατάστασή τους με καινούρια χαμηλών ρύπων. Πιστεύετε ότι πρέπει να επανέλθει και εάν ναι, διαφοροποιημένο ως προς τι;
Ένα σύγχρονο σχέδιο με έξυπνα κίνητρα απόσυρσης παλαιών οχημάτων, θα έχει μόνο οφέλη. Είναι κορυφαίας σημασίας η θετική παρέμβαση στο περιβάλλον καθώς, μέσα από ένα τέτοιο σχέδιο αποσύρονται ρυπογόνα αυτοκίνητα παλιάς τεχνολογίας και αντικαθίστανται από νέα που είναι περιβαλλοντικά πολύ πιο φιλικά. Με δεδομένο ότι τα τελευταία χρόνια είναι εντυπωσιακή η εξέλιξη των αυτοκινήτων, με σεβασμό στο περιβάλλον, τα κίνητρα απόσυρσης είναι ουσιαστική κίνηση στην κατεύθυνση της προστασίας του. Ταυτόχρονα, με ένα τέτοιο σχέδιο, σε εποχές δύσκολες οικονομικά, οι ιδιοκτήτες παλιών και ρυπογόνων αυτοκινήτων θα έχουν την προσιτή δυνατότητα να τα αντικαταστήσουν. Ενώ επιπλέον τονώνεται ο κλάδος και οι χιλιάδες θέσεις εργασίας του.
-Πώς θα χαρακτηρίζατε τον στόλο (κυρίως των σαλούν) αυτοκινήτων στην Κύπρο; Καλό, μέτριο, γερασμένο και γιατί;
Τα τελευταία χρόνια, με την είσοδο μεταχειρισμένων saloon στην Κύπρο, η ηλικία του στόλου αυτοκινήτων μεγάλωσε. Αυτό έχει αντίκτυπο σε θέματα οδικής ασφάλειας, μηχανολογικής συντήρησης - κόστους χρήσης και φυσικά προστασίας του περιβάλλοντος. Γι’ αυτό και χρειάζεται, όπως ήδη λέχθηκε, ένα σύγχρονο σχέδιο απόσυρσης παλαιών αυτοκινήτων με έξυπνα κίνητρα.
Γερασμένα αυτοκίνητα στους δρόμους της Κύπρου
-Το ότι η Κύπρος έχει κατακλυστεί με μεταχειρισμένα αυτοκίνητα από το εξωτερικό, τι σημαίνει αυτό για τη χώρα και τον στόλο της;
Η γενική αρχή είναι πως τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν, μεγαλώνουν και το δείκτη ηλικίας του στόλου των αυτοκινήτων μιας χώρας. Υπό αυτή την έννοια πολλά γερασμένα αυτοκίνητα κινούνται στους δρόμους της Κύπρου. Και είναι εδώ που εγείρονται σημαντικά ζητήματα οδικής ασφάλειας και προστασίας του περιβάλλοντος. Πρέπει λοιπόν να δράσουμε και μέσω της Πολιτείας να δοθούν κίνητρα ανανέωσης του στόλου.
-Ένα μεγάλο μέρος των Κυπρίων αγοραστών στρέφεται προς τα μεταχειρισμένα εισαγόμενα αυτοκίνητα λόγω χαμηλότερης αξίας. Πως σχολιάζετε;
Το μεταχειρισμένο είναι ένα άγνωστο αυτοκίνητο. Με ρίσκο. Και υπάρχουν πολλά παραδείγματα ιδιοκτητών που παραπλανήθηκαν αγοράζοντας ένα εισαγόμενο μεταχειρισμένο αυτοκίνητο σε δήθεν καλή κατάσταση και καλή τιμή, αλλά τελικά αντιμετώπισαν μεγάλα προβλήματα και μεγάλα έξοδα επισκευής, διαπιστώνοντας έτσι ότι το μεταχειρισμένο τους κόστισε ακριβότερα από το καινούργιο, αν συνυπολογιστεί και η αξία μεταπώλησης. Ειδικά για τη Μεγάλη Βρετανία, μετά το Brexit και την επιβολή κρατικών δασμών στα αυτοκίνητα που αγοράζονται από εκεί, καθίσταται ασύμφορη η αγορά μεταχειρισμένου. Στον Όμιλο Πηλακούτα έχουμε πετύχει ειδικές τιμές από τα εργοστάσια που συνεργαζόμαστε, με αποτέλεσμα η διαφορά τιμής με ένα αντίστοιχο εισαγόμενο να μειώνεται στο ελάχιστο. Το δίλημμα λοιπόν είναι απλό: αβεβαιότητα και ρίσκο ή σιγουριά και εμπιστοσύνη; Συνυπολογίζοντας όλα τα δεδομένα σε ένα ωφέλιμο χρονικό διάστημα χρήσης και συγκρίνοντάς το με ένα αντίστοιχο καινούργιο, το φθηνότερο εισαγόμενο μεταχειρισμένο αυτοκίνητο τελικά είναι ακριβότερο.
Καιρός να γυρίσουμε σελίδα
-Είναι κοινό μυστικό ότι υπάρχουν κενά στον έλεγχο μεταχειρισμένων οχημάτων, όπως για παράδειγμα στον πραγματικό αριθμό διανυθέντων χλμ. ή αν είχαν εμπλακεί σε σοβαρά δυστυχήματα, υπέστησαν σοβαρές ζημιές και εκτεταμένες επιδιορθώσεις. Αν συμφωνείτε γιατί νομίζετε ότι το κράτος άφησε να συμβαίνει αυτό για δεκαετίες;
Αυτό που έχει σημασία είναι να γυρίσουμε σελίδα, να διδαχθούμε από λάθη του παρελθόντος και να μην τα επαναλάβουμε. Υπήρχε μια γκρίζα ζώνη ελέγχου με κενά στις διαδικασίες εφαρμογής που επέτρεπαν την κυκλοφορία προβληματικών και ουσιαστικά επικίνδυνων οχημάτων. Αυτό επιβάλλεται να αλλάξει. Σαφώς και απαιτείται ένα αυστηρό και αδιάβλητο θεσμικό πλαίσιο ελέγχου της αξιοπιστίας των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων. Η πραγματική του κατάσταση πρέπει να συμφωνεί με αυτή που παρουσιάζεται στον πελάτη. Έτσι χτίζεται εμπιστοσύνη και προστατεύεται ο καταναλωτής.
Μικρή η κυπριακή αγορά με δυσκολίες
-Ως Όμιλός αντιπροσωπεύετε σήμερα μια σειρά από πολλές μάρκες αυτοκινήτων (BMW, Jaguar, Land Rover, Mini, Nissan, Rolls-Royce, Dacia, Renault και Mitsubishi). Επίσης συγκεντρώνονται πολλές μάρκες και σε άλλους Ομίλους. Δε νομίζετε ότι αυτό λειτουργεί σε βάρος του υγιούς ανταγωνισμού;
Είναι τέτοιο το μέγεθος της τοπικής αγοράς που ο διαμερισμός δεν θα λειτουργούσε ούτε προς όφελος του καταναλωτή ούτε προς όφελος επιμέρους αντιπροσωπειών brands, πολλές από τις οποίες θα αδυνατούσαν να επιβιώσουν. Δεν θα ήταν εφικτό να αντέξουν τα λειτουργικά έξοδα και να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις τεχνικής υποστήριξης, επάρκειας ανταλλακτικών και ολικής εξυπηρέτησης των πελατών τους. Όλα αυτά που μπορεί να διασφαλίσει ο Όμιλος Πηλακούτας στους δικούς του πελάτες. Επίσης, σε ότι αφορά στον Όμιλό μας, αξίζει να τονιστεί ότι τα brands που αντιπροσωπεύουμε έχουν απολύτως διακριτή οντότητα και αυτόνομη εμπορική πολιτική. Με τον τρόπο αυτό λειτουργούν στο πλαίσιο του ανταγωνισμού, παρέχοντας όμως ταυτόχρονα στον πελάτη την αξιοπιστία και σιγουριά ενός ισχυρού Ομίλου. Σημειώστε ακόμη ότι διεθνώς μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες βρίσκονται σε μια συνεχή διαδικασία εξαγορών και συγχωνεύσεων, κάτι που με τη σειρά του προκαλεί συγκέντρωση brands κάτω συγκεκριμένες ομιλικές ομπρέλες. Στόχος τους είναι η δημιουργία συνεργειών και η μείωση των λειτουργικών δαπανών.
-Τι νέo ετοιμάζει για μετά την πανδημική κρίση εποχή ο Όμιλός σας;
Ο Όμιλος Πηλακούτα, λόγω και του αντικειμένου του, είναι στην κυριολεξία συνεχώς σε κίνηση. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες που αντιπροσωπεύουμε ετοιμάζουν νέα συναρπαστικά μοντέλα για κάθε οικονομική δυνατότητα, ανάγκη και προσωπική επιλογή. Ζούμε λοιπόν συνεχώς την εξέλιξη, κάτι που οδηγεί σε διαρκώς νέες αναζητήσεις. Για παράδειγμα τη συνεχή αναβάθμιση των υπηρεσιών υποστήριξης, πριν και μετά την πώληση, με επενδύσεις στο ανθρώπινο δυναμικό, στις τεχνολογικές υποδομές και στις διαδικασίες. Έχουμε ήδη ξεκινήσει και προσφέρουμε στους πελάτες μας νέες υπηρεσίες εξυπηρέτησης και είναι ήδη σε λειτουργία το πρώτο ‘εικονικό showroom’ (virtual showroom) της BMW στην Κύπρο, μια μοναδική ψηφιακή εμπειρία περιήγησης στα νέα μοντέλα και στα χαρακτηριστικά τους. Ο σχεδιασμός μας προβλέπει όλα τα brands του Ομίλου να αποκτήσουν το δικό τους ‘εικονικό showroom’. Θέλουμε να φέρουμε τον πελάτη μας πιο κοντά στο μελλοντικό του αυτοκίνητο μέσα από διαδραστικές ψηφιακές εφαρμογές. Εργαζόμαστε επίσης πάνω σε εξατομικευμένες υπηρεσίες, με την αξιοποίηση νέων τεχνολογιών και καναλιών επικοινωνίας, όπως το live chat που είναι διαθέσιμο στην ιστοσελίδα του Ομίλου Char. Pilakoutas Group | BMW - Jaguar - Land Rover - Mini Cyprus. Παράλληλα, οι μονάδες τεχνικής υποστήριξης και τα showrooms συνεχώς εκσυγχρονίζονται, ώστε να αποτελούν ποιοτικά σημεία αναφοράς στον κλάδο.
Η Κύπρος χρειάζεται ένα νέο μοντέλο ανάπτυξης
-Ως ένας επιτυχημένος επιχειρηματίας, πως εκτιμάτε τη διαχείριση της πανδημικής κρίσης από την κυβέρνηση και τι πρέπει να γίνει ώστε να ανακάμψει η οικονομία αμέσως μετά το πέρας της κρίσης;
Ανεξάρτητοι διεθνείς φορείς και σχετικοί δείκτες απόδοσης που αξιολογούν τις χώρες, σύμφωνα με το πως διαχειρίστηκαν την πανδημία έως σήμερα, κατατάσσουν την Κύπρο σε μία από τις υψηλότερες θέσεις. Αυτό πάντα πρέπει να λέγεται με απόλυτο σεβασμό στις ανθρώπινες απώλειες και στους συμπολίτες μας που η υγεία τους δοκιμάστηκε. Βεβαίως, για κάθε κοινωνία, είναι ένα ζήτημα η πανδημία και άλλο είναι η οικονομία. Μία άσκηση ιδιαίτερα δύσκολη, η προστασία της δημόσιας υγείας και της ανθρώπινης ζωής και ταυτόχρονα η διασφάλιση της λειτουργίας της οικονομίας σε πρωτοφανείς συνθήκες πανδημίας. Είναι σαφές ότι η προσπάθεια είναι κοινή και το αποτέλεσμα εξαρτάται από την ατομική και συλλογική μας υπευθυνότητα, την ύπαρξη αποτελεσματικού σχεδίου και τη συνέπεια στην υλοποίησή του. Το τέλος της κρίσης πρέπει να γίνει και η αφετηρία της οικονομικής ανάκαμψης μέσα από ένα νέο μοντέλο ανάπτυξης. Με χαρακτηριστικά του τη βιωσιμότητα, την καινοτομία, την εξωστρέφεια, τη νεανική επιχειρηματικότητα, την προσέλκυση υγειών επενδύσεων. Χρειαζόμαστε διαφορετικό τρόπο σκέψης και καινούργιες δυνάμεις ανάπτυξης, σε νέους τομείς, που να πλαισιώσουν τις υφιστάμενες όπως ο τουρισμός, οι υπηρεσίες, η ανάπτυξη γης, η ναυτιλία κλπ. Όλα γύρω μας αλλάζουν και οφείλουμε να αλλάζουμε κι εμείς